Sinds ik mij ben gaan verdiepen in het MLM-systeem, of Multi Level Marketing-systeem,

om zelf toe te passen in mijn bedrijf kom ik allerlei tegenstrijdige berichten en ervaringen van mensen tegen op het internet.

De een roemt het systeem, de ander noemt het een piramidespel.

Wat is hier nu van waar?

Is het wellicht het MLM-systeem dat niet deugt of is de manier waarop verschillende bedrijven deze manier van marketing toepassen wellicht discutabel?

Zelf ben ik van mening dat het laatste het geval is.

MLM in de zuivere vorm is niets meer dan besluiten een bedrijf haar product(en) te verkopen,

andere mensen er voor warm maken dit ook te doen en zo een extra- of zelfs hoofd inkomen te verdienen.

Natuurlijk zal een Tupperware-bakje sneller verkopen dan de web-services die mijn bedrijf bijvoorbeeld aanbiedt,

maar daar staat tegen over dat de vergoeding die je krijgt voor het verkopen van web-services weer stukken hoger ligt.

Het gaat er om hoe de mensen die er voor hebben gekozen te willen vertegenwoordigen voor jouw organisatie, worden behandeld en wat de perspectieven zijn.

Moet men bijvoorbeeld eerst een vergoeding betalen voor een licentie om te mogen vertegenwoordigen of krijgt men die licentie, onder strikte voorwaarden, gratis?

Neemt een bedrijf klakkeloos aan of gaan het bedrijf selectief te werk en neemt het bijvoorbeeld in een regio maar een selectief groepje mensen aan,

om zo de kans een organisatie op te bouwen voor diegene die zich willen conformeren aan het bedrijf groter te maken?

Met andere woorden houdt het bedrijf het voor de vertegenwoordiger in zekere mate exclusief?

Vindt het bedrijf het haar taak zeer zeker te zorgen voor de mensen die hebben gekozen het bedrijf te vertegenwoordigen of denkt het meer in geld voor zichzelf genereren?

Zelf ben ik van mening dat diegene die er voor hebben gekozen te vertegenwoordigen een heel belangrijke pijler van het bedrijf zijn en iets wat belangrijk is dien je ook als zodanig te behandelen.

Dus, bied goede vergoedingen aan, wees duidelijk en transparant en bovenal wees eerlijk.

Vertel een potentiële vertegenwoordiger wat hij/zij kan verwachten, hoe de eventuele verdiensten kunnen uitvallen en houdt het enigszins exclusief,

waardoor diegene die gaan vertegenwoordigen ook daadwerkelijk iets hebben om te vertegenwoordigen.

Maak het niet mooier dan het is en help diegene die er voor heeft gekozen te vertegenwoordigen daar waar je als bedrijf kan helpen.

Ik wil het nog een keer benadrukken, met MLM als marketing systeem is niets mis.

Ondanks dat MLM inderdaad een piramidestructuur heeft, heeft het systeem

helemaal niets met het zgn. ‘piramidespel’ te maken.

Bij een piramidespel wordt er van u verwacht dat u geld betaald.

In een deugende MLM structuur verdient u geld en hoeft u niets in te leggen!

Bent u benieuwd naar ons MLM-systeem, neem dan eens een kijkje op onze website.

http://www.werkholland.eu